Történelmi kirándulások

Hagyományőrző csapatunk több történelmi kirándulást is szervez Magyarországra és külföldre. Azokat a helyeket látogatjuk meg, amik az Osztrák-Magyar Monarchia, azon belül is a haditengerészetünk emlékeit őrzik.

Montenegró, Kotori-öböl:

A Kotori-öbölben építette ki a cs. és kir. haditengerészet a déli bázisát, kikötőit. Az alábbi helyszíneket már bejártuk:

Hercegnovi régi temetője, ahol a Honvédelmi Miniszterium által a hősi halált halt tengerészek emlékére emelt sírkőnél mécsest helyeztünk el, ugyanígy a hercegnovi temetőben a Magyar család sírjánál is. (Dr. Magyar Antal erdélyi orvos, a crna gorai szervezett turizmus elindítója, a Monarchia magyar arisztokráciájának szervezte a programokat Zelenikán.) Hotel Zelenika épületét is megnéztük, ez a Monarchia szállodája Zelenikában (HercegNovi). Dr. Magyar Antal építtette.

Kirándulást tettünk a Kotor felett emelkedő csúcsra, a Lovcenre. A Monarchia katonái a Kotori-öbölből, a Vrmac hegygerincről és a Gorazda erődből támadták a Lovcent, amit végül sikerült elfoglalniuk.

Cetinjében megnéztük "Ferenc József ágyúit". Az SMS I. Ferenc József cirkálót a háború után Jugoszlávia megkapta, vontatás közben műszaki okok miatt elsüllyedt. Később a búvárok a 2 db 24 cm-es Krupp ágyút a felszínre hozták, ezek ma Cetinjében a Vlaska-templom mögötti parkban találhatók.

Nagy élmény az út a Petrovac partjainál a sziklára épített kápolnához, amit az SMS Zenta cirkáló túlélői emeltek megmenekülésük tiszteletére. Volt olyan év, mikor a kulcsot is kézhez kaptuk, bemehettünk a kápolnába, amit egy földrengés utáni újáépítéskor ortodoxként szenteltek fel. Tisztelet, hogy aki erre jár, megkongassa a harangot a túlélők emlékére!

A tivati Tengerészeti Múzeumnál megtekinthető egy monarchiás Skoda gyorstüzelő löveg is a II. vh-ús tengeralattjáró és más hadieszközök mellett.

Jártunk az Osztrák-Magyar Monarchia hadiszállásánál, ami az I. vh idején Tivat városrészén, Zupa-ban működött. Eredetileg a Bisanti és más gazdag családok tulajdonában lévő kastélyt és birtokot a monarchia átépítette, katonai bázisként, kaszárnyaként használta a szomszédos Teodoban (Tivat) kialakított hadikikötő mellett. Majd a jugoszláv királyság haditengerészete búvárbázist alakított itt ki, később a szocializmus idején kisebb átalakítással nyaralóhelyként használták. Az 1979-es földrengés ezt az épületet sem kímélte, elhagyatottan áll.

A Kotori-öbölben található erődökhöz már szinte zarándokként térünk vissza: Fort Vrmac, Fort Gorazda, Fort Lustica, Fort Skaljari, Mamula, Punta d’Ostro, Fort Arza, Werk Traste, Fort Kosmac… és hosszan lehetne még sorolni, amiket megnéztünk, néhány közülük:

A Kotor felett magasodó Fort Gorazda elrejtett épületének ékessége a forgatható acélkupola, ami típusának utolsó fennmaradt darabja. És mindig kötelező felmászni a tetejére!

Fort Vrmac: feladata a Kotori-öböl és a Cetinjébe vezető út védelme, illetve a Lovcen elleni támadás.

A Werk Traste erődhöz hosszú monarchiás ösvény vezetett, de a Tivatra, az egykori hadikikötőre néző 4 Skoda gyártású acélkupola látványa megérte a bokrokon átvezető fárasztó túrát.

A Caballa csoportból a Fort Lustica parti erődök kettőse: feladatuk az öböl bejáratának védelme. Egyikük nagyon jól fennmaradt, a mozsárágyúk és gépfegyverek egykori tartozékai, irányzékai még felfedezhetők, a lőszerraktárak, liftek helyiségei bejárhatók.

Ferenc József Ösvény, Kotor: a monarchia katonái építették ki a szerpentines gyalogos ösvényt a Kotor városával szemben lévő Muo település és a hegygerincen lévő Vrmac Erőd között. Szamárháton és gyalogosan itt cipelték a súlyos terheket, élelmiszert, fegyverzetet. Hatalmas élmény volt felfedezni a kőtáblát, ami a mai napig hirdeti, hogy ez a Ferenc József Ösvény! Az útról gyönyörű kilátás nyílik Kotorra.

Hagyományőrző esti séta Kotor óvárosában a vasi kuk matrózokkal és a kotori Tengerészeti Múzeum meglátogatása.

Kihagyhatatlan a kotori erődfal megmászása, a sok lépcső a Szent János erődbe visz fel. Útvonalként mi természetesen a fal mögötti monarchiás gyalogos ösvényt választottuk!

Tengeralattjáró-bázisok a Cattaroi-öbölben: a monarchia polai Arsenalja építette ki őket a haditengerészeti bázis részeként, majd a jugoszláv hadsereg is használta. Összesen 3 található a sziklába vájva.

Olaszország:

A vasi kuk matrózok Rómában is jártak a Tengerészeti Minisztérium bejáratánál található SMS Viribus Unitis és SMS Tegetthoff horgonyánál.

Magyarország:

Látogatást tettünk Komáromban a Monostori Erődnél található Tengerész Emlékműnél, és utána megnéztük a Dr. Juba Ferenc Magyar Tengerészettörténeti Múzeum gyűjteményét.

Csapatunk Budapestre látogatott 2018. szeptember 16-án, ahol megtekintette az SMS Szent István csatahajó elsüllyedésének 100. évfordulója alkalmából létrehozott kiállítást.

A Lajta monitort a Monostori erődnél, Szentendrén és Budapesten is többször meglátogattuk.

Horvátország:

Az Isztriai-félszigeten is kalandozott csapatunk. Novigradban megtekintettük a Tengerészeti Múzeumot. Polában a város felett magasodó erődöt és a tengerparti erődök közül néhányat jártunk be. A kikötő, Tengerész Templom, Tengerész Temető, Tengerész Lépcső mind újdonsággal szolgáltak. Fiumében a városban található nagy kikötő és Tengerészeti Múzeum mellett az egykori torpedógyár és torony maradványait is megnéztük.